کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارائه آمار انتخابات ریاست جمهوری توسط وزیر کشور در مراسم تنفیذ

7 مرداد 1403 ساعت 11:14

احمد وحیدی، وزیر کشور در مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب، آمار انتخابات ریاست جمهوری را ارائه کرد.


به گزارش خبر24، احمد وحیدی، وزیر کشور امروز (یکشنبه، 7 مردادماه) در مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، گفت: پروردگار بلندمرتبه را سپاسگزارم که با لطف و رحمت بیکران خود به همه ما توفیق خدمت به همه ملت شریف ایران را در نظام مردم‌سالاری دینی عطا فرمود و در امتداد این توفیق امکان برگزار مطلوب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را مهیا ساخت.
وی افزود: از دستاوردهای سترگ مردم‌سالاری دینی، حضور مردم در صحنه‌های تعیین سرنوشت خود است که از ابتدای انقلاب تاکنون در ۴۴ انتخابات به منصه ظهور رسیده است.
وزیر کشور اظهار کرد: بی‌تردید پرچم‌دار این حرکت بزرگ و ملی در راستای افق‌های پیشرفت و عدالت امام عظیم‌الشأن و مقام معظم رهبری هستند که همواره با رهبری حکیمانه خود از حرکت کشور به‌سوی قله‌های ایران سرافراز و قوی مراقبت کردند لذا در این فرصت تشکر خالصانه خود را از رهنمودها و حمایت‌های حضرت‌عالی ابراز می‌دارم.
وحیدی با اشاره به مراحل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پس از شهادت آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: دوره زمانی 35 روزه برگزاری انتخابات متاثر از فضای اندوهبار شهادت رئیس‌جمهور خدوم، انقلابی و محبوب حضرت‌ آیت‌الله رئیسی شهید و همراهان شهیدشان بود. ایشان با تلاش بی‌وقفه خود در خدمت و با سردست گرفتن ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی تراز و نصاب جدیدی برای تصدی مسئولیت در جمهوری اسلامی رقم زد و نوید‌بخش این حقیقت شد که مسیر روشن انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب با عقلانیت انقلابی و اراده جمعی و کارآمدی جهادی طی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اینجانب خداوند را شاکرم که افتخار کار کردن در دولتی را نصیب من کرد که رئیس آن پس از مجاهدت‌های فراوان با شهادت در درگاه الهی پذیرفته شد و صحنه‌های پرشکوه قدرشناسی مردم بزرگ ایران از خدمت‌گذار خود در حماسه تاریخی بدرقه وی مهر تاییدی از جانب ملت بر کارنامه ایشان گردید و رهبری معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود از ایشان تمجید کردند. 
وزیر کشور بیان کرد: دولت سیزدهم و وزارت کشور مفتخر است که توانست به عنوان مجری برگزاری انتخابات براساس سیاست‌های کلی انتخابات و خطوط راهبردی چهارگانه مقام معظم رهبری، امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت و با رعایت قانونمداری، آرامش سیاسی و بی‌طرفی و امانت‌داری فرآیند چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را به پایان برساند تا برگ زرین دیگری بر کارنامه نظام مقدس جمهوری اسلامی افزوده شود.
وحیدی درباره روند اجرای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: جلسات سران قوا برای تدبیر کلان امور انتخابات برگزار شد. ستاد انتخابات، کمیته ها و ستاد امنیت و ستادهای انتخابات در استان‌ها تشکیل شد. هیئت اجرایی مرکزی تشکیل شد و تصمیمات لازم را برای اجرای انتخابات اتخاذ کرد. ۱۳۰۰ هیئت اجرایی در سراسر کشور و خارج از کشور تشکیل شد. از ۸۰ نفر در وزارت کشور برای انتخابات ثبت‌نام شد که ۶ نفر را شورای نگهبان تأیید کرد.
وی ادامه داد: کمیسیون بررسی تبلیغات تشکیل شد و ۳۵ ساعت برای هر نامزد در نظر گرفته شد. انتخابات در روزهای ۸ و ۱۵ تیر در بیش از ۵۸ هزار شعبه برگزار شد. ۶۰۰ هزار نفر عوامل این شعب بودند. زمینه حضور برای ایرانیان خارج از کشور فراهم شد و در ۹۸ کشور انتخابات برگزار شد. انتخابات در آرامش و امنیت برگزار شد و ۲۴۰ هزار نفر از فراجا و بسیج از امنیت انتخابات حفاظت کردند.
وحیدی گفت: با تشکیل هیئت مرکزی بازرسی انتخابات و ساماندهی بیش از ۶ هزار بازرس، برگزاری سالم و قانونمند انتخابات با نظارت کامل انجام شد. 
وزیر کشور با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار نفر از ناظران شورای نگهبان در پای صندوق‌ها حضور داشتند، گفت: در مرحله اول ۳۷ هزار و در مرحله دوم ۶۶ هزار نفر از نمایندگان نامزدها در وزارت کشور، فرمانداری و بخشداری‌ها حضور داشتند. کمترین پرونده قضایی در این مرحله ایجاد شد. همه فرایندهای انتخابات به‌خوبی رصد شد. 
وحیدی تصریح کرد: ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رأی‌دادن بودند که در دور اول بیش از ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار و در دور دوم بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار رأی اخذ شد که ۴۹.۸ درصد مشارکت در مرحله دوم رقم خورد.
وی اظهار کرد: در نتیجه مشارکت مجموعاً ۵۵ میلیون‌نفری، مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون رأی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.
وزیر کشور عنوان کرد: آرامش سیاسی، امنیت انتخابات، برگزاری بی‌طرفانه انتخابات، اجرای تبلیغات در فضایی اخلاقی، دقت و صحت اجرای انتخابات، اطلاع‌رسانی عمومی، افزایش ۲۵ درصد رأی‌دهندگان در مرحله دوم را از ویژگی‌های این انتخابات است.

منبع: فارس


کد مطلب: 147171

آدرس مطلب :
https://www.24-news.ir/news/147171/ارائه-آمار-انتخابات-ریاست-جمهوری-توسط-وزیر-کشور-مراسم-تنفیذ

خبر24
  https://www.24-news.ir