کارشناسان برنامه امواج شبهه معتقدند: «رسانههای بیگانه به سراغ موازیسازی سوژهها میروند با این تفاوت که هر چه زمان میگذرد گزارهها، رقیقتر میشود و گزاره رقیق قابلیت میدانداری ندارد».
پروژه اغتشاشات در ایران؛ از بهانهسازی تا بهانهپروری
6 شهريور 1402 ساعت 20:45
کارشناسان برنامه امواج شبهه معتقدند: «رسانههای بیگانه به سراغ موازیسازی سوژهها میروند با این تفاوت که هر چه زمان میگذرد گزارهها، رقیقتر میشود و گزاره رقیق قابلیت میدانداری ندارد».
به گزارش خبر24، دکتر علیرضا داودی (کارشناس و تحلیلگر حوزه رسانه) و دکتر مرتضی محمدیان (کارشناس و فعال حوزه رسانه) در برنامه امواج شبهه رادیو گفتوگو به بررسی رفتارشناسی رسانههای بیگانه در زمینه بحث اغتشاشات و سالگرد آن در ایران پرداختند.
پروژه اغتشاشات در ایران؛ از بهانهسازیها تا بهانه پروریها
علیرضا داودی، کارشناس و تحلیلگر حوزه رسانه درباره وضعیت شبکه سازی مفهومی برای مدیریت میدان و سرمایهگذاریهایی که رسانههای بیگانه در این زمینه برای جامعه ایرانی انجام دادند، گفت: مجموعه رسانههای بیگانه منظور تنها رادیو یا تلویزیون بی بی سی فارسی نیست، بلکه سفارت انگلستان در ایران، صدای آمریکا و مجموعه رسانههای بیگانه و سرویسهای آنها ۶ مرحله را از ابتدا تا کنون پیاده سازی کردند و این مراحل به معنی سیستماتیک عمل کردن آنها نیست. یکی از خاصیتهای رسانههای بیگانه این است که بر میدان و سوژه قاب تئوریک میبندند و به بازطراحی عملیات میپردازند. به همین دلیل ما شاهد یک دستورالعمل نوشته شده، جدی و ارسال شده به همه عوامل در میدان و غیرمیدان نیستیم و این یکی از خاصیتهای جنگ ترکیبی است.
وی افزود: استعداد، ظرفیت و پتانسیلی که میتواند در میدان، به خلق میدان بپردازد، بخشی از این فضاست که البته دارای مقدمات بسیاری است که در این ۴۰ سال هر چند سال یکبار این مقدمات را امتحان و جمعبندی کردهاند.
رسانههای بیگانه با دو مفهوم رضایت و میزان میان میدان و ذهن مخاطب یک بازی منچ راه انداخته است
داودی درباره این ۶ مرحله توضیح داد: بحث اول شامل سه ضریب و بحث دوم شامل سه میزان است. ضریب توقع، ضریب تحمل و ضریب امیدوارشوندگی ضرایبی هستند که رسانههای بیگانه به آن پرداختند. در بحث دوم نیز میزان حمایت، میزان رضایت و میزان تکامل یافتگی در رسانه و میدان نسبت به سوژهای که در اختیار دارند، صورت میگیرد. در این سه ضریب برنامهریزی جریانات رسانهای بیگانه را و در سه میزان، وضعیت به هم ریختگی خودمان را شاهد هستیم که در مجموع نهایتا یک فشار روانی بر ذهن مخاطب ایجاد میکند.
وی ادامه داد: مانند بحث کشف حجاب؛ میزان کسانی که در ایران کشف حجاب کردند، با کسانی که کشف حجاب نکردند قابل مقایسه نیستند. اما میزان حمایت از افرادی که کشف حجاب کردند، به لحاظ قانونی، عملیاتی، رسانهای و یا شبکهای به نحوی نمایش داده میشود که انگار با فراوانی رو به رشد روبه رو هستیم در حالی که مردم در میدان روبه رشد نیستند. بلکه فضای تبلیغاتی رو به رشد است. بنابراین؛ رسانههای بیگانه با دو مفهوم رضایت و میزان میان میدان و ذهن مخاطب یک بازی منچ راه میاندازند. به این معنا که مسئله بر سر زد و خورد نبود بلکه برسر چگونگی پرکردن گزارهها و خانهها بود، آنها به دنبال فرآیندی بسیار بالاتر از مسئله حجاب بودند.
شاهد افول کامل گزارههای میدانی یا شبکهساز هستیم
وی در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان گفت که در یکسال گذشته شاهد افول سوژهها و ناکارکردی آنها هستیم، گفت: مجموعه رسانههای بیگانه و سرویسهای آنها، درباره موضوع زنان در ایران برخلاف جمهوری اسلامی قصدی و نسیه عمل کردهاند. بدین معنا که مفاهیم را در ایران به زنان نسیه فروختند و با کارمزد بسیار بالا به ذهن مخاطب هدایت کردند. رسانههای بیگانه کشف حجاب را برای زنان باب کردند در حالیکه برای بعد از آن صحبتی نمیشود و مفهومی تحت عنوان حمایت وجود ندارد و رسانههای بیگانه تنها به تکرار سوژهها میپردازند.
داودی با تاکید بر اینکه شاهد افول کامل گزارههای میدانی یا شبکه ساز هستیم، گفت: مردم در ایران به شدت تنوع طلب هستند و رسانههای بیگانه و رسانههای داخلی ما نیز به دلیل این تنوع طلبی قادر به پاسخگویی به نیاز مخاطب نبودند. بنابراین؛ در حال حاضر هر دو طرف شلخته، بیبرنامه و دچار فروکاستگی در گزارههای جدید و میدانی شدهاند. به همین دلیل رسانههای بیگانه به سراغ موازی سازی سوژهها میروند با این تفاوت که هر چه زمان میگذرد گزارهها، رقیقتر میشود و گزاره رقیق قابلیت میدان داری ندارد.
اختلال بسیار جدی در لیدرهای رسانههای بیگانه
وی اضافه کرد: لیدرهای رسانههای بیگانه تا اواسط خردادماه فعال بودند و بعد از آن از فعالیت آنها کاسته شد و به شدت افول کردند و در شبکه رهبران در این میان اختلال بسیار جدی حاصل شد.
کد مطلب: 138096