عقبنشینی کمیسیون تلفیق از اصلاح تدریجی قیمت سوخت صنایع پرسود کشور موجب عدم توازن در منابع و مصارف تبصره 14 لایحه بودجه 1401 شد که در نهایت این کسری از جیب مجتمعهای پارس جنوبی برداشته شد.
دو چالش جدید تحت تاثیر تغییرات بودجهای
6 بهمن 1400 ساعت 15:00
عقبنشینی کمیسیون تلفیق از اصلاح تدریجی قیمت سوخت صنایع پرسود کشور موجب عدم توازن در منابع و مصارف تبصره 14 لایحه بودجه 1401 شد که در نهایت این کسری از جیب مجتمعهای پارس جنوبی برداشته شد.
به گزارش خبر24، یکی از چالشیترین بخشهای لایحه بودجه 1401 مربوط به بخش منابع و مصارف تبصره 14 بوده که در کمیسیون تلفیق دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است.
ماجرای تغییرات منابع و مصارف تبصره 14 لایحه بودجه از جایی شروع شد که دولت سیزدهم پیشنهاد قیمتگذاری سوخت پتروشیمیها، پالایشگاهها و مجتمعهای احیای فولاد معادل 100 درصد قیمت خوراک گاز پتروشیمی را ارائه کرد.
در قانون بودجه 1400 قیمت سوخت گاز این واحدها 30 درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمیها در نظر گرفته شده بود و افزایش 70 درصدی قیمت سوخت پتروشیمیها، پالایشگاهها و فولادسازها در لایحه بودجه 1401؛ منابع تبصره 14 را نسبت به سال گذشته حدود 50 هزار میلیارد تومان در این بخش افزایش داد.
این افزایش منابع، در بخش مصارف تبصره 14 نیز خود را نشان داده و متعاقبا برای این 50 هزار میلیارد تومان موارد مصرف مختلفی در نسخه اولیه لایحه بودجه 1401 در نظر گرفته شد.
*«ارتقای بهرهوری» و «توسعه زنجیره ارزش» نتیجه اصلاح تدریجی قیمت سوخت صنایع
به طور کلی اصلاح تدریجی قیمت سوخت واحدهای صنعتی امری ضروری است که منجر هدایت این واحدها به ارتقای بهرهوری و توسعه زنجیره ارزش میشود. در حال حاضر صنایع پتروشیمی و فولاد کشور به بلوغ کافی رسیدهاند و نیازمند تداوم رانت خوراک ارزان در ابتدای زنجیره ندارند.
در نتیجه ضرورت دارد دولت با حذف رانت از بالادست این صنایع و اعطای مجدد این رانت در پاییندست، آنها را به سمت توسعه و تکمیل زنجیره ارزش هدایت کند. بدین ترتیب سودآوری این واحدها نیز افزایش مییابد.
اصلاح تدریجی قیمت سوخت صنایع در یک بازه 3 ساله از این جهت حائز اهمیت است که فرصت برنامهریزی و انطباق صنایع با شرایط موجود و افزایش سودآوری را به آنها میدهد. همچنین با توجه به ملاحظات مربوط به ریزش سهام شرکتهای صنعتی، اصلاح تدریجی قیمت سوخت آنها اهمیت بیشتری پیدا میکند.
*روایتی از افراط و تفریط در اصلاح سوخت صنایع نیمهخام فروش
اما در نسخه اولیه لایحه بودجه، دولت سیزدهم تصمیم به افزایش ناگهانی قیمت سوخت گاز صنایع گرفت، تصمیمی که مورد انتقاد مرکز پژوهشهای مجلس قرار گرفته و برخلاف سیاست اصلاح تدریجی قیمتها بود.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی پیشنهاد داد که قیمت سوخت صنایع به جای جهش ناگهانی به 100 درصد قیمت خوراک گاز پتروشیمی، به صورت تدریجی در 3 سال از معادل 60 درصد به 100 درصد نرخ خوراک افزایش یابد.
اما در نهایت دولت و کمیسیون تلفیق از پیشنهاد اولیه در لایحه بودجه عقبنشینی کرده و تغییرات قیمت سوخت صنایع را تقریبا به نرخ بودجه 1400 بازگرداندند (جدول 1). در این جدول درصدها نسبت به نرخ خوراک گاز پتروشیمی است.
کد مطلب: 90188